Södertälje City Trafikskola

Kom gåendes – kör härifrån!

Nygatan 29 A

Bokning / Webbshop

YKB

Välkommen att boka din YBK kurs hos oss!

Nu kan du vända dig till oss på Södertälje Trafikskola för utbildningar inom YKB - Yrkeskompetensbevis för lastbil och buss. Hos oss kan du boka Fortbildning.

OBS! Vänta inte med att boka/skicka en intresseanmälan. Utbildningarna fylls upp i snabbt takt och är du i behov av en utbildning inom kort så hör av dig. Vi anordnar utbildningar varje vecka i Södertälje, Stockholm, Strängnäs och Nyköping - även på kvällar och helger.

Info om YBK

Vad är YKB?
YKB är en förkortning för Yrkeskompetensbevis. Idag måste alla som är yrkesförare av persontransporter och godstransporter ha ett giltigt YKB.

Lagen bygger på ett direktiv som är antaget av EU och den gäller förare av transporter med fordon som kräver körkortsbehörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE. Kraven på yrkesförarkompetens gäller i alla länder inom EU samt i Norge, Island och Liechtenstein,det vill säga alla EES-stater.

En lastbils om övningsskör

Alla måste ha ett godkänt YKB
Tidigare har chaufförer med så kallade hävdvunna rättigheter varit undantagna från YKB. Med nu måste alla gå utbildning för att få fortsätta köra enligt reglerna.

För att få fortsätta köra godstransporter med tung lastbil gällde att du måste ha gjort din YKB innan den 10 september 2016. För att få fortsätta att köra persontransporter med buss gällde att man gått utbildningen och fått ett godkänt YKB innan den 10 september 2015. Dessa datum är passade, och numera gäller inga undantag.

Kontaktformulär

Namn