Södertälje City Trafikskola

Kom gåendes – kör härifrån!

Nygatan 29 A

Bokning / Webbshop

Handledarutbildning

Kurs för privat övningskörning

Vill du börja övningsköra privat? Då behöver du och den som ska vara med dig och övningsköra gå en så kallad handledarutbildning.

Hos oss kan du boka handledarutbildning. Vi har flera kurser varje vecka, även på kvällar och helger. Enklast är att hitta lediga tider och boka direkt på nätet.

Vi som är lärare på dessa kurser har lång erfarenhet av körkortsutbildningar. Genom åren har vi arbetet fram ett mycket uppskattat upplägg för vår handledarutbildning. Målsättningen är att ge dig som handledare och dig som elev all den kunskap ni behöver för att börja övningsköra på ett säkert sätt.

Boka handledarutbildning, 299 kr/person

Hos oss på Södertälje City Trafikskola är det enkelt att kolla lediga kurstider och boka handledarutbildningen direkt på nätet.
– Tillfällen: Ledig tider varje vecka, även på kvällar & helger
– Pris: 299 kr per person
– Plats: Kurserna hålls på Nygatan 29 A i Södertälje.
Välkommen att boka tid!
Alla priser är ink. moms

5 vanliga frågor om introduktionskursen

Vad krävs för att bli handledare?
– Du måste ha fyllt minst 24 år
– Du och din elev måste ha gått en introduktionsutbildning under de senaste 5 åren. Ni behöver inte gå utbildningen vid samma tillfälle.
– Du ska ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller en annan EES-stat för det fordon som ni ska övningsköra med.
– Du ska ha innehaft detta körkort under sammanlagt minst 5 av senaste 10 åren.
– Du och din elev får inte övningsköra förrän eleven har ett godkänt körkortstillstånd och du som handledare är godkänd av Transportstyrelsen.

Vem kan inte bli handledare?
Du kan inte bli handledare om:
–Ditt körkort varit återkallat mer än tre månader under de senaste tre åren på grund av att du brutit mot en viktig trafikregel. Till exempel att du har kört mot rött eller åkt fast för fortkörning.
–Ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av opålitlighet i nykterhetssynpunkt, rattfylleri eller grovt brott.
–Du under de senaste tre åren har haft körkort förenat med villkor om alkolås.

Vad händer under utbildningen?
Kursen tar vanligtvis 3 timmar exklusive raser. Under utbildningen går vi igenom viktiga aspekter på övningskörningen. Exempelvis vilket ansvar handledaren har för övningskörningen, hur ni planera och organisera körningarna för att nå bra resultat, samtidigt som vi fräschar upp handledaren vad gäller regelverket. Vi diskuterar också de missuppfattningar som kan uppstå mellan elev och handledare och tipsar om lämpliga utbildningsmiljöer.

Hur kollar jag lediga kurstider och bokar?
Du kan kolla lediga tider och boka våra kurser på vår bokningssida. Hos oss är det enkelt att både boka och betala direkt på nätet. Klicka på "Boka-tid" så kommer du direkt till bokningssidan. Boka tid

Varför ska jag boka hos er?
3 viktiga anledningar: erfarenhet, prisvärdhet och enkelhet. Vi som jobbar som utbildare på Södertälje City Trafikskola har lång erfarenhet av körkortsutbildningar. Inte minst handledarkurser. Våra kurser brukar beskrivas som både roliga och lärorika. Vilket också är vår målsättning: att skapa intressanta utbildningar, utan att kompromissa med kvaliteten. Att vi är prisvärda handlar om något så enkelt som att vi alltid håller låga priser samtidigt som våra kurser är väldigt uppskattade. Enkelheten är genomgående i hela processen: från att hitta lediga kurstider på vår bokningssidan, till att boka, betala och gå våra kurser. Varmt välkommen!

Bra att veta: Blanketter & Ansökningar

Här på Körkortsportalen hittar du alla blanketter du behöver för att ansöka om exempelvis körkortstillstånd etc. Körkortsportalen är ett samarbete mellan Trafikverket och Transportstyrelsen.

Acceptera

Bokning / Webbshop